Cremab Isolering

Fattiga studenter blev framgångsrika entreprenörer
Cremab Isolering

Studenterna på Handelshögskolan i Jönköping hade – som de flesta studenter – ont om pengar.


Det löste de på ett lite udda sätt: de började sälja isolering på fritiden.

I dag, 15 år senare, är Cremab en av landets största lösullsbolag.

– Vi tror stenhårt på lösull och med Knauf Insulation som partner har vi bra produkter och en effektiv arbetsmetod, säger vd Robin Seger.

Cremab i Täby utanför Stockholm är en av landets största lösullsentreprenörer med cirka 60 anställda och en omsättning som i år beräknas landa på cirka 100 miljoner kronor. Men allt började i betydligt mindre skala 2002 när Anders Östlund startade ett litet KB i Sandviken som sålde träfiberisolering.


Verksamheten utvecklades, blev AB och inledde samarbeten med bostadsrättsföreningar i Gästrikland och Dalarna. Fem år senare, 2007, hade Cremab fortfarande två anställda – men då kom fyra ekonomistudenter i Jönköping in i bilden.

– Tillsammans med Anders bildade vi ett systerbolag i Jönköping och började isolera villor i närområdet. Som studenter behövde vi pengar och det gick bra för oss, säger Robin.


Åttadubbling


Ja, ytterligare två år senare hade omsättningen gått från fem till 40 miljoner kronor. Nästa hopp i utvecklingen kom 2014 då Cremab tog in Knauf Insulations lösull i produktportföljen. Året efter hade antalet anställda ökat från 38 till 50 personer och omsättningen tagit ytterligare ett kliv uppåt.

– När vi började med Knauf Insulation upptäckte vi snabbt att det är bra produkter för både byggisolering (Frame) och tilläggsisolering (Loft). Dessutom är vi mycket nöjda med deras koncept vid byggisolering, Blow in blanket. Det gör jobbet väldigt enkelt, smidigt och effektivt, säger Robin Seger som blev vd för Cremab 2015.


Viktigt avtal


I dagsläget är det ungefär lika mycket tilläggsisolering som byggisolering, men Robin Seger räknar med att byggisolering med lösull kommer att öka starkt de närmaste åren. Dels tack vare byggkonjunkturen, dels tack vare den effektiva metoden i kombination med ett gott resultat.

– Som exempel har vi ett ramavtal med JM Bygg om byggisolering med Supafil Frame i all nyproduktion. Det är vår enskilt största kund med ett ekonomiskt värde på cirka 5–10 procent av vår årliga omsättning.

Cremab nöjer sig inte med detta, planen är att fortsätta att växa och utvecklas med Supafil Frame och Supafil Loft från Knauf Insulation.

– Vi räknar med att växa både genom förvärv och genom en organisk tillväxt på 20 procent om året. Det låter kanske mycket, men historiskt sett är det den tillväxt vi haft hittills.

Produkter som har använts
Entreprenör Cremab Isolering
Om Cremab Cremab Isolering AB grundades 2002, är marknadsledande inom lösullsisolering i Sverige. De riktar sig mot Privata- och kommunala fastighetsbolag, HSB, Riksbyggen och andra Bostadsrättsföreningar, Byggfirmor samt massor av egna hem dvs villor, garage etc, såväl för nyproduktion som tilläggsisolering.