Välkomna Armin och Sebastian!

By Annika Gillholm
februari 13, 2023

I mitten av januari hade vi nöjet att välkomna två nya kollegor, Sebastian och Armin till oss och strax innan hade Finland fått förstärkning av Tero. De har nu blivit lite varma i kläderna så vi passade på att ställa lite frågor till dem. Så håll till godo - här får du veta lite mer om Sebastian och Armin.

Jag vill vara med på tillväxtresan
Armin Arnautalic
Armin Knauf Insulation

Namn: Armin Arnautalic

Ålder: 45 år

Familj: Gift och tre barn.

Bor: Hjällbo utanför Göteborg

Fritidsintressen: ”Basket och padel. Basket har jag spelat sedan ungdomen, nu är jag med i ett lag som spelar i division fyra. I början trodde jag inte att padel var något för mig, men nu är jag helt såld på det!”

Aktuell som: Ny Projektledare/teknisk support på Knauf Insulation Norden.

Det Armin Arnautalic upptäckte hos Knauf Insulation var omöjligt att motstå.

– Ett stort internationellt företag med ett starkt varumärke, som har stora framtidsplaner för Norden. Jag vill vara med på den tillväxtresan.

Det är han nu i högsta grad som projektledare och teknisk support på det nordiska huvudkontoret i Göteborg.

Rösten och orden avslöjar Armin. Han bubblar av entusiasm över utmaningarna i det nya jobbet, kollegorna, produkterna och Knauf Insulations potential.

– Jag är så imponerad! Ta bara certifikationer som Red List Free, de ambitiösa hållbarhetsmålen där Knauf Insulation redan kommit långt och den breda produktportföljen med alla typer av isolering.

– Det känns riktigt bra. Här kan jag utvecklas tillsammans med företaget. Det är precis så här jag vill ha det.

Som nyanställd inledde han med en vecka på det brittiska huvudkontoret i Liverpool. Gnuggades i allt från personalpolicy till den stora bredden av produkter.

– Det var kolossalt imponerande. Produkterna är förstklassiga över hela linjen. Ta bara en sådan sak som bindemedlet Ecose, som är helt utan farliga kemikalier. Det är jättefördel för Knauf Insulation.

Kan branschen

Även om Knauf Insulation i många stycken är en ny bekantskap, så kan Armin branschen mycket väl. Efter examen som affärsingenjör inom bygg vid Högskolan i Borås, fick han jobb som konstruktör på Derome Träteknik.

– Takstolar var min specialitet, att konstruera dem optimalt med lite material och maximal hållbarhet enligt kunds önskemål.

Efter två år lockades han till Beijer i Mölndal. Även där jobbade han med konstruktion, men kombinerade det med att vara proffssäljare.

– Då kom jag även i kontakt med isolering, så jag har lite erfarenhet att luta mig mot.

Interna projekt

Som projektledare så börjar han med att vara delaktig i interna projekt, bland annat brand- och ljudtester samt möjliga tv-inslag av Knaufs lösullsisolering.

Som teknisk support kommer Armin att fungera som kunskapsbank och problemlösare för både de egna säljarna och kunder.

– Det gillar jag verkligen, men jag vill även jobba proaktivt: bland annat göra det enklare att hitta specifikationer och fakta på webben. Tänka som en kund, helt enkelt, och hitta nya lösningar.

För mig är det ett drömjobb
Sebastian om säljjobbet
Sebastian Rydberg Knauf Insulation

Namn: Sebastian Rydberg

Ålder: 37 år

Familj: Flickvännen Frida och två barn, Wilma och Miguel

Bor: Parhus i Sala

Fritidsintressen: ”Familjen är viktigast. Sedan försöker jag träna thaiboxning när jag får tid över. Det är ett bra sätt att hålla igång, men det är även effektivt om man behöver släppa ut lite ånga.”

Aktuell som: Ny säljare i Mälardalen.

I nästan hela sitt yrkesliv har Sebastian Rydberg jobbat med färg, både som målare och säljare. Som säljare för Knauf Insulation är han visserligen kvar i byggbranschen, men produkterna är nya.

– Inga problem. Jag gillar att nörda ner mig i de produkter jag representerar. Jag ser mig som rådgivare och för det krävs kunskap.

En veckas internutbildning vid det brittiska huvudkontoret i Liverpool var en bra början för Sebastian. Möten med kollegan Patric Johansson, säljare i södra Sverige, en god fortsättning.

– Ja, vi har gått igenom kunder, marknad och strategi. Vi har tittat på vad som varit och vart vi ska. Det känns väldigt stimulerande och bra.

Det som lockade Sebastian till Knauf Insulation var kombinationen av ett starkt internationellt varumärke och målsättningen att växa ordentligt på den nordiska marknaden.

– Det är en perfekt kombination, tryggheten i ett starkt bolag med bra produkter och utmaningen att ta marknadsandelar i Sverige.

Sebastian växte upp i Sala, läste byggprogrammet på gymnasiet och fick sedan jobb som målarlärling i Sala och senare på ett företag i Örebro. Han fick sedermera gesällbrev och jobbade som målare i sju år. Då var det något annat som lockade.

– Jag ville bli utesäljare, men det är ju inget man bara blir. Jag läste in högskolebehörighet och jobbade lite i butik.

Tre år senare, 2012, fick han det efterlängtade jobbet som utesäljare för Scando stegar. Därefter följde jobb som säljare för ett antal färgtillverkare.

– Jag gillar säljprocessen: att träffa folk, ge råd, utbilda samt bygga en seriös och långsiktig affärsrelation. Knauf Insulations position på den svenska marknaden gör jobbet extra roligt och utmanande. För mig är det ett drömjobb.

Samtidigt tycker han att uppdraget är tacksamt.

– Det unika med Knauf Insulation är miljötänket som genomsyrar allt. Det är en stor fördel som dessutom blir allt viktigare. Sedan har vi förstås bra produkter också, men omsorgen om miljö och hållbarhet är en styrka.

I första hand kommer Sebastian Rydberg att jobba mot återförsäljare, lösullsblåsare samt större entreprenörer. Men det handlar inte bara om att sälja.

– Entreprenörerna ska helst ”lira” med vårt tänk kring miljö och hållbarhet. Det handlar även om att värna vårt eget varumärke.

Sustainability Journey: 2023 Highlights

TA DEL AV VÅR ‘SUSTAINABILITY JOURNEY: 2023 HIGHLIGHTS’ RAPPORT

Vi är stolta över att presentera vår internationella ‘Sustainability Journey: 2023 Highlights’. I denna rapport presenteras Knauf Insulations framsteg inom hållbarhetsstrategin med fokus på säkerhet, medarbetarengagemang, minskning av koldioxid och den cirkulära ekonomin. Den belyser även hur våra forsknings-, resurs- och renoveringsinitiativ för 2023 sätter energieffektivitet i centrum för bättre byggnader.

30.11.2023
Byggprojekt BRF Takgöken Majorna

Supafil® lösull i unik byggsatsning i Majorna, Göteborg

Hållbarhet och effektivitet i Fokus: Brf Takgöken i Majorna Inspirerar i Supafil®-serien

I Knauf Insulations serie "Supafil® Around the World," har vi valt att fokusera på ett intressant byggprojekt i Göteborg. Fixfabrikenområdet i Majorna är en del av Göteborgs jubileumssatsning. Runt en charmig innergård har F O Peterson byggt Takgöken, en bostadsrättsförening bestående av 127 lägenheter i varierande storlekar från ett rum och kök till fem rum och kök. Arkitekterna Krook & Tjäder har satsat på flexibla och hållbara boendemöjligheter, och det unika kvarteret smälter samman med grannområden som representerar olika tidsepoker.

I filmen ger vi dig en närmare titt på fördelarna med att isolera med Supafil® lösull och du får ta del av Sjömarkens Isolering och F O Petersons erfarenheter från byggprocessen. Både miljöaspekten och effektiviteten i arbetet lyfts fram, och du får en insikt i hur dessa aspekter integreras i projektet.

29.11.2023