Drivande inom hållbarhet för Norra Europa

By Annika Gillholm
april 12, 2023

"TRÄFFA VANESSA RAE, MARKNADS- OCH HÅLLBARHETSDIREKTÖR FÖR KNAUF INSULATION NORDEUROPA. VANESSA HAR TAGIT ÖVER ANSVAR FÖR HÅLLBARHETEN I SIN REGION OCH FÖRSTÄRKER NORDEUROPAS ENGAGEMANG FÖR ÄMNET.

Vad motiverade dig att lägga till hållbarhet i ditt ansvarsområde som marknadsdirektör för Nordeuropa? "Redan 2020 blev jag inspirerad av lanseringen av Knaufs hållbarhetsstrategi "For A Better World" och jag ville ha en aktiv roll i att driva dess leverans i vår region. Som en ledande tillverkare av hållbara lösningar är det en stor del av vår varumärkesprofil och vårt värdeerbjudande, så det kompletterar min marknadsföringsansvar på ett bra sätt."

Varför är hållbarhet viktigt för dig? "Hållbarhet är viktigt för mig personligen som en medborgare i världen; det går inte att förneka de skadliga effekterna av mänsklig aktivitet på planeten och konsekvenserna är verkligen skrämmande. Vi måste agera snabbt för att minska koldioxidutsläppen och ta hand om vår ömtåliga planet, och vårt företag har en stor roll att spela i detta."

Vilka är dina viktigaste prestationer sedan du tillträdde din roll som marknads- och hållbarhetsdirektör? "När jag började i rollen genomförde jag kursen 'Business Sustainability Management' vid Cambridge University för att ge mig själv en kunskapsbas och en tydlig struktur för att ta itu med min nya utmaning. Jag har lagt ner betydande tid på att öka medvetenheten om Knauf Insulations hållbarhetsreferenser både internt och externt, skapa en inspirerande berättelse som kan användas inte bara av mig, utan också av resten av företaget. Jag har direkt engagerat mig med våra kunder, vilket har varit ovärderligt, inte bara för att förstå vad de förväntar sig av oss, utan också för att inse att medan det finns mycket mer för oss att göra, är vi redan i en mycket bra position när det gäller vår hållbarhetsresa."

Hur ser du på framtiden för din roll / ditt team och vad vill du uppnå? "Jag är glad att vi har fått grönt ljus för att öka resurserna i regionerna, så vi bygger nu ett hållbarhetsteam i norra Europa. Detta innebär att vi kommer att ha färdigheter och resurser för att accelerera framstegen vi gör under de fyra huvudpunkterna i vår hållbarhetsstrategi "For A Better World". Med stöd av Diana Dzhambazova, den nya regionala hållbarhetschefen, jobbar vi för att ta Knauf Insulation till nästa nivå i vår hållbarhetsresa, inklusive grön energi och den cirkulära ekonomin, till exempel."

Har du några spännande projekt planerade för 2023? "Det händer mycket i alla delar av verksamheten, oavsett om det gäller människor, cirkulär ekonomi, noll koldioxid utstläpp eller bättre byggnader.”

"Det finns också några kommande förbättringar i produktprestanda. Med ombyggnaden av fabriken i St Helens och stora investeringar i ny utrustning kommer vi att kunna lansera lägre lambdavärden på våra produkter samt ytterligare minska den inbäddade koldioxiden i våra produkter.

Vilka är de nuvarande hållbarhetsfokusområdena och utmaningarna inom din region? "Fokus ligger på att se till att våra produkter är relevanta både nu och i framtiden - med byggregler som skärps måste vi se till att vi inte bara har rätt lösningar för marknaden, utan också att vi stöder regleringsmyndigheterna på deras resa mot netto nollutsläpp. Därför arbetar vi med regeringen och påverkare för att säkerställa att rätt politik införs för att stänga klyftan mellan energieffektivitetsprestanda så att byggnader fungerar som de är utformade under verkliga förhållanden.

"Den största utmaningen jag ser, på medellång och lång sikt, kommer sannolikt att vara övergången till grön energi för vår tillverkningsprocess. Detta kommer att kräva en stegvis förändring av tekniken och kan bara uppnås tillsammans med vårt centrala teknikteam - men tänk hur fantastiskt det skulle vara om Knauf Insulation var en av de tidigaste användarna av grön energi för vår bransch!”

Sustainability Journey: 2023 Highlights

TA DEL AV VÅR ‘SUSTAINABILITY JOURNEY: 2023 HIGHLIGHTS’ RAPPORT

Vi är stolta över att presentera vår internationella ‘Sustainability Journey: 2023 Highlights’. I denna rapport presenteras Knauf Insulations framsteg inom hållbarhetsstrategin med fokus på säkerhet, medarbetarengagemang, minskning av koldioxid och den cirkulära ekonomin. Den belyser även hur våra forsknings-, resurs- och renoveringsinitiativ för 2023 sätter energieffektivitet i centrum för bättre byggnader.

30.11.2023
Byggprojekt BRF Takgöken Majorna

Supafil® lösull i unik byggsatsning i Majorna, Göteborg

Hållbarhet och effektivitet i Fokus: Brf Takgöken i Majorna Inspirerar i Supafil®-serien

I Knauf Insulations serie "Supafil® Around the World," har vi valt att fokusera på ett intressant byggprojekt i Göteborg. Fixfabrikenområdet i Majorna är en del av Göteborgs jubileumssatsning. Runt en charmig innergård har F O Peterson byggt Takgöken, en bostadsrättsförening bestående av 127 lägenheter i varierande storlekar från ett rum och kök till fem rum och kök. Arkitekterna Krook & Tjäder har satsat på flexibla och hållbara boendemöjligheter, och det unika kvarteret smälter samman med grannområden som representerar olika tidsepoker.

I filmen ger vi dig en närmare titt på fördelarna med att isolera med Supafil® lösull och du får ta del av Sjömarkens Isolering och F O Petersons erfarenheter från byggprocessen. Både miljöaspekten och effektiviteten i arbetet lyfts fram, och du får en insikt i hur dessa aspekter integreras i projektet.

29.11.2023