Succén med BIM fortsätter

Av Gäst den mars 05, 2015

Knauf Insulation bygger vidare på succén med BIM-objekt. Nu ska även BIM-objekt för de danska och norska marknaderna in i systemet.

– Det här är framtiden, utan tvekan, säger Kenneth Ingemarsson, teknisk chef på Knauf Insulation.

I september släppte Knauf Insulation samtliga glasullsprodukter som BIM-objekt för den svenska marknaden. BIM-objekt är en tredimensionell modell med datainformation som fungerar som byggstenar när man före bygget simulerar den färdiga byggnaden in i minsta detalj. Systemet, som BIMobject AB står bakom, spar både tid och pengar för arkitekter, projektörer och byggföretagen.
BIM-objekten från Knauf Insulation för den svenska marknaden gjorde succé direkt i höstas. Före jul noterades det drygt 4 000 nedladdningar i hela Europa och betydligt fler visningar.

Anpassningar

Nu har turen kommit till den norska och danska marknaden.
– Nu gör vi anpassningar för Norge och Danmark så att de enkelt kan se hur våra isoleringsprodukter fungerar i olika förekommande konstruktioner, säger Kenneth Ingemarsson.
I det fortsatta arbetet med BIM-objekt kommer även kompletteringar för den svenska marknaden när det gäller tyngre konstruktioner.