Patrick Sjölin på Lövångers Bygg: ”Isoleringen är mjuk och mysig som en björnfäll”

By Nicole Dendulk
september 20, 2019

En isolering utan tillsatt formaldehyd, som är mjuk och lätt att jobba med – det avgjorde saken. Lövångers Bygg valde att byta leverantör av isolering till Knauf Insulation och Ecobatt. Och de har inte ångrat sig.

För att berätta om Lövångers Bygg måste vi börja från början. Håkan Sjölin startade Lövångers Bygg 1973. Ryktet om det lilla byggföretaget med pålitliga och skickliga hantverkare spred sig snabbt och affärerna blomstrade. Sen kom finanskrisen i början av 90-talet – efterfrågan störtdök.

Samtidigt som Håkan hankade sig fram på ströjobb tog en idé form. Varför inte sälja färdigmonterade byggsatser? Det skulle ju förkorta byggtiden avsevärt för kunderna om de på ett enkelt sätt kunde montera allt själva.

Många långa nätter

Håkan satt uppe många långa nätter och ritade på tänkbara moduler. Sönerna Patrick och Jonas hjälpte till att bygga prototyperna i Lövångers gamla biograf, som varken hade vatten eller värme indraget. Det skulle vara mödan värt. Efter en annons i dagspressen blev de totalt nedringda – och efter att ha synts i Vi i villa och deltagit på stora Noliamässan i Umeå tog affärerna snurr på allvar. Familjen Sjölin hade ett färdigt affärskoncept och en mängd beställningar.

Viktigt med rätt samarbetspartners

Idag säljer Lövångers Bygg färdiga byggsatser till allt från maskinhallar och stall till garage och fritidshus. Kunderna väljer själva vilka moduler och delar de vill ha via en konfigurator på webben. Sedan får de en tydlig leveransplan, alla delar och tillbehör ska komma i rätt tid och ordning såklart.

– Vi söker hela tiden efter bra samarbetspartners. Vilka vi jobbar med är väldigt viktigt, de skickar ju direktleveranser till våra kunder, säger Patrick Sjölin, en av sönerna som idag är delägare på företaget.

”Dammar mindre”

Patrick berättar att de valde att byta till isoleringen Ecobatt från Knauf Insulation eftersom bindemedlet inte innehåller någon tillsatt formaldehyd. En viktig miljöaspekt. Men fördelarna var fler:

– Isoleringen är mjuk och mysig som en björnfäll, men vad skulle kunderna tycka?

De behövde inte fundera länge.

– Vi har en passionerad snickare i Skellefteå som spontant ringde upp och sa att isoleringen var jättehärligt att jobba med, bland annat för att den dammar mindre. Han är en sån som säger vad han tycker, så det kändes bra direkt.

Knauf Insulation levererar idag isolering till cirka 200 byggnader på Lövångers Bygg, och efterfrågan ökar varje år.

Sustainability Journey: 2023 Highlights

TA DEL AV VÅR ‘SUSTAINABILITY JOURNEY: 2023 HIGHLIGHTS’ RAPPORT

Vi är stolta över att presentera vår internationella ‘Sustainability Journey: 2023 Highlights’. I denna rapport presenteras Knauf Insulations framsteg inom hållbarhetsstrategin med fokus på säkerhet, medarbetarengagemang, minskning av koldioxid och den cirkulära ekonomin. Den belyser även hur våra forsknings-, resurs- och renoveringsinitiativ för 2023 sätter energieffektivitet i centrum för bättre byggnader.

30.11.2023
Byggprojekt BRF Takgöken Majorna

Supafil® lösull i unik byggsatsning i Majorna, Göteborg

Hållbarhet och effektivitet i Fokus: Brf Takgöken i Majorna Inspirerar i Supafil®-serien

I Knauf Insulations serie "Supafil® Around the World," har vi valt att fokusera på ett intressant byggprojekt i Göteborg. Fixfabrikenområdet i Majorna är en del av Göteborgs jubileumssatsning. Runt en charmig innergård har F O Peterson byggt Takgöken, en bostadsrättsförening bestående av 127 lägenheter i varierande storlekar från ett rum och kök till fem rum och kök. Arkitekterna Krook & Tjäder har satsat på flexibla och hållbara boendemöjligheter, och det unika kvarteret smälter samman med grannområden som representerar olika tidsepoker.

I filmen ger vi dig en närmare titt på fördelarna med att isolera med Supafil® lösull och du får ta del av Sjömarkens Isolering och F O Petersons erfarenheter från byggprocessen. Både miljöaspekten och effektiviteten i arbetet lyfts fram, och du får en insikt i hur dessa aspekter integreras i projektet.

29.11.2023